Over de duif en de Nijl - Reisverslag uit Aswan, Egypte van Eef en Pim - WaarBenJij.nu Over de duif en de Nijl - Reisverslag uit Aswan, Egypte van Eef en Pim - WaarBenJij.nu

Over de duif en de Nijl

Door: Eefje

Blijf op de hoogte en volg Eef en Pim

20 Juli 2010 | Egypte, Aswan

Stipt om 13:00 stonden we op de kade, puffend en zwetend, met onze backpacks en 14 flessen water. We waren inmiddels bevriend met Anders en Ann, ze hadden ongeveer hetzelfde reisplan als wij en wilden ook graag zeilen. De twee andere passagiers waren Josephine en Miriam, twee Nederlandse zusjes, waarvan de eerste Arabisch studeerde in Amsterdam. Een felucca is een traditionele houten zeilboot met een enorm zeil. Op het platte dek lagen matrassen en kussens onder een overspanning, voor de schaduw. We hebben de hele dag gevaren, noordwaarts richting Luxor. Al liggend op het dek gleden de oevers van de Nijl voorbij. Het was fijn om lui in de schaduw te liggen, we hadden kort geslapen. Vroeg in de ochtend waren we wakker geschrokken door een hels kabaal. Pim ramde het licht aan en onze ogen speurden de kamer rond. Niks. Er dwarrelde een veertje uit de airconditioning. We herkenden het kabaal als wanhopig gefladder en toen er ineens 'koekeroe' uit de airco schalde was het duidelijk: we wisten niet hoe, maar er zat een duif in de airco. Tegen de tijd dat het hotelpersoneel het arme beest had bevrijd was het tijd om te ontbijten. We zeilden naar Kom Ombo, waar we zwommen in de Nijl. 's Avonds nam de kapitein ons meer naar het Nubische dorp waar hij woonde, waar we te gast waren voor het avondeten. Dankzij Josephine, die braaf tolkte, was communicatie mogelijk, het was zeer bijzonder. We sliepen op het dek van de felucca, onder de sterren. De volgende dag werden we opgepikt met een busje. Onderweg naar Luxor bezochten we de tempels van Kom Ombo en Edfu. We konden het goed vinden met elkaar, in Luxor checkten we met z'n zessen in bij het Bob Marley hotel, op de oost-oever.

• 26 Juli 2010 - 18:10

Fenny:

Ha die Eef & Pim, fijn dat jullie Luxor niet overslaan! Van de trein naar het zuiden kan ik me ook nog herinneren hoe die airco tekeer ging! Toen we in Luxor uitstapten was de wind aldaar als een hete fohn. Misschien was het inderdaad wel dezelfde trein als de trein waar je ouders in 1980 mee hebben gereisd .....
    Leuk dat jullie wat aansluiting hebben met anderen, dat heeft een aantal voordelen, want volgens mij is het nog steeds best zwaar om dit land op eigen gelegenheid, zonder touroperators enzo te bereizen.
    In Berlijn is het inmiddels wat afgekoeld en dat vinden we heeel fijn.
    Veel plezier verder en de hartelijke groeten van Jaap en mij!

• 27 Juli 2010 - 16:06

Hella:

Ik mis de foto's van al dit moois en fraais!! Zelfde probleem als vorig jaar? Uploaden gaat te moeizaam?

• 27 Juli 2010 - 16:28

3xP (Petra):

Hoi Pim en Eef,
    Fijn om weer zo veel verhalen van jullie te lezen. Hier gaat het ook prima. We hebben Bretagne (20 gr.C) verlaten en zitten nu aan de kust ten zuiden van Bretagne (26 gr.C), niet zo heet als bij jullie, maar voor ons heerlijk. Misschien gaan we de laatste week nog terug voor de hoge golven...
    Veel liefs van ons drietjes.

• 31 Juli 2010 - 18:22

Pim:

Hoi allemaal,

Inmiddels hebben we Egypte verlaten en zitten we weer in Jordanie. De rest van de verhalen krijgen jullie binnenkort.

@Hella: We hebben dit jaar niet eens de moeite genomen om het benodigde kabeltje mee te nemen. Jullie krijgen de foto's te zien als we weer terug zijn.

XXX Pim