De (helaas niet) brandende struik - Reisverslag uit Dahab, Egypte van Eef en Pim - WaarBenJij.nu De (helaas niet) brandende struik - Reisverslag uit Dahab, Egypte van Eef en Pim - WaarBenJij.nu

De (helaas niet) brandende struik

Door: Eefje

Blijf op de hoogte en volg Eef en Pim

27 Juli 2010 | Egypte, Dahab

Het busje naar de berg vertrok om 11 uur 's avonds. Na een half uur konden we weer terug omdat een medepassagier, we noemden hem retard, zijn paspoort was vergeten. Ook Sinai kent een indrukwekkende hoeveelheid checkpoints. Niet dat er daadwerkelijk iets werd gecheckt, behalve de paspoorten. Bemand met gemiddeld zo'n zes middelbare Egyptische mannen per 'checkpoint' had de nationale veiligheid meer te maken met werkverschaffing dan terrorisme. Iets na enen begon de klim, iedereen tollend van de slaap. Onze gids was een bedouine, hij was geboren en getogen in het gebied rond de berg. De weg naar boven heette het kamelenpad, zo nu en dan werden we ingehaald door een kameel met een vadsige, luid schreeuwende Amerikaan erop. Er waren sowieso veel Amerikanen, allemaal op bijbelreis. Een vrouw klaagde dat ze haar zaklamp was vergeten. 'Moses didn't have one when he went up' grapte een Amerikaan bijdehand. 'Yes' dacht ik bij mezelf, 'but he didn't do it in the middle of the night, did he?' Ik besloot niks te zeggen, het was nog een lange weg naar boven. Het kamelenpad eindigde zo'n 300 meter onder de op, op Elijah's plateau met de boom waar hij de stem van God hoorde. De laatste 300 meter bestaan uit 750 rotsblokken die een hobbelige, ongelijke trap vormen. Het was koud op de top, we huurden een kamelendeken. Rillend in onze lakenzakken en onder de intens stinkende deken moesten we nog drie uur wachten tot zonsopgang. Het was de klim en het wachten meer dan waard, de zonsopgang en het uitzicht waren prachtig. We namen een andere, kortere, weg terug, via de steps of repentance, een hele lange karige trap gelegd door een ijverige monnik zo'n 500 jaar geleden. De trap eindigde bij het klooster van St. Katherina. Het klooste stamt uit 330 NC maar is tussendoor vaak verbouwd. Op de binnenplaats staat de kapel van de brandende struik. Er stond inderdaad een struik, veel mensen geloven dat dit een nazaat is van de originele. Veel mensen om ons heen deden er erg dramatisch over. Ik bedacht me hoe geestig het zou zijn de struik alsnog ongezien in de hens te steken. Pim had zeer veel moeite eenzelfde neiging te onderdrukken. Al snel waren we de hysterisch biddende menigte zat. We waren dan ook blij toen we weer terug in het hotel waren. Moe maar voldaan ploften we op bed, helaas geen openbaring, bekering of stem van God voor ons maar het was een gave klim geweest. Na nog een dag luieren was het alweer tijd om verder te reizen. We namen afscheid van onze Deense vrienden. Zij gingen ook naar Jordanie maar reisden via Israel, het goedkopere alternatief voor de boot. Een busje bracht ons naar Nuweiba waar de boot naar Aqaba op ons lag te wachten. Niemand wist hoe laat de boot vertrok, er werd drie uur gefluisterd maar in Egypte weet je het nooit. De verwachtte reistijd was twee uur, dat zou wel ongeveer gehaald worden. Dachten we...

• 08 Augustus 2010 - 16:28

Eef En Pim :

Hoi allemaal,

Zoals jullie zien lopen we nog een stukje achter met het posten van onze verhalen. De rest volgt zo snel mogelijk.

Om jullie up-to-date te houden:

Op het moment zitten wij in diyarbakir in oost-turkije. Overmorgen nemen we een binnenlandse vlucht naar Istanbul.

Tot snel,

Pim en Eef

• 08 Augustus 2010 - 19:03

Petra En Peter:

Hoi schatten,

fijn om weer iets van jullie te horen. We begonnen ons toch een (beetje) ongerust te maken.
    Wij zijn weer thuis en gaan morgen weer aan het werk, Pieter is op creathea-kamp van de YMCA.
    Nog veel plezier/sterkte met al jullie avonturen daar. We zien er naar uit om het van jullie persoonlijk te horen...
    Liefs, P&P.

• 09 Augustus 2010 - 17:02

Petra:

Hoi,
    Kunnen jullie het vluchtnmmer van de terugvlucht van Istanbul naar (ik neem aan)Amsterdam nog op deze website zetten?
    Liefs, Petra

• 09 Augustus 2010 - 17:29

Pim:

Hoi,

Het vluchtnummer is HV6584

We hebben een mailtje gekregen dat onze vlucht een uur verlaat is. We landen nu pas om 02:30.

Wij willen toch rechtstreeks naar huis/bed dus ik bel jullie de volgende ochtend zodra we wakker zijn. Spreken we meteen af wanneer we komen eten om jullie alle verhalen te vertellen en foto's te laten zien!

Kus!

Pim