High Dam / Chauffeur - Reisverslag uit Aswan, Egypte van Eef en Pim - WaarBenJij.nu High Dam / Chauffeur - Reisverslag uit Aswan, Egypte van Eef en Pim - WaarBenJij.nu

High Dam / Chauffeur

Door: Eefje

Blijf op de hoogte en volg Eef en Pim

18 Juli 2010 | Egypte, Aswan

De trein zag eruit alsof mijn ouders er nog mee gereisd hadden, zo'n 30 jaar geleden. We deelden onze coupe met een Egyptenaar, twee Denen en een Soedanese meneer. Hij had spullen gekocht in Cairo, heel veel spullen, iets voor auto's, die om ons heen opgestapeld stonden.De twaalf uur durende treinreis naar Aswan werd voornamelijk gekarakteriseerd door de veel te koud afgestelde airco. Tegen de tijd dat we er waren had ik alle kleren aan die ik bij me had en zat ik in m'n lakenzak met een pashmina om mijn hoofd. We hielpen de Soedanees met zijn spullen, hij had nog een flinke reis voor de boeg. Met de boot van Sadd al-Ali, bij de high dam bij lake Nasser naar wadi Halfa en dan met de bus verder Soedan in. We checkten in bij het Nubia Nile Hotel, vlak bij het station. Het Deense stel, Anders (23) en Ann (20) wilden ook naar de High Dam dus deelden we een taxi met hen. Onze Nubische taxichauffeur vertelde enthousiast over het gigantische bouwwerk, waarvoor 40 keer zoveel materiaal is gebruikt als voor de piramide van Cheops. Dit is ironisch aangezien door het resultaat, het kunstmatige Lake Nasser, bijna heel lager Nubia onder water staat, samen met veel belangrijke Nubische oudheden. Misschien kwam het wel omdat de beste man knetter-high was, wat meteen verklaarde waarom hij een Egyptische vrouw aanreed vlak voor het hotel bij terugkomst. Gelukkig was het niet ernstig en na wat gescheld heen en weer was het opgelost. De hitte in Aswan was onbeschrijfelijk, overdag naderde de temperatuur de 50 graden en 's avonds was het niet veel koeler, helaas. Als we de volgende dag naar Abu Simbel wilden moesten we het vroeg doen.