Het kippentrapje - Reisverslag uit Caïro, Egypte van Eef en Pim - WaarBenJij.nu Het kippentrapje - Reisverslag uit Caïro, Egypte van Eef en Pim - WaarBenJij.nu

Het kippentrapje

Door: Eefje

Blijf op de hoogte en volg Eef en Pim

16 Juli 2010 | Egypte, Caïro

Via het hotel hadden we een chauffeur met auto geboekt, om de piramides te bezoeken. Hij heette Mohammed en had een master in Egyptologie, wat we uitvoerig getest hebben natuurlijk. In Giza zagen we de sfinx en de beroemde piramides van Cehops, Chephren en Menkaure. De laatste van de drie, tevens de kleinste, heeft een flink gat aan de noordzijde, veroorzaakt door de zoon van Saladin in 1186 in een poging de schatkamer te bereiken. Hij schijnt het na acht maanden te hebben opgegeven, zonder resultaat. We hebben mening documentaire gezien over Giza maar om er naast te staan is nog veel indrukwekkender dan we dachten. In de middag bezoeken we Saqqara, de trap-piramide, en Dashur, waar meerdere piramides te bezichtigen zijn uit de 4e en 12e dinastie. Dit complex was tot 1996 een militaire zone, de 'gebogen'-piramide is nog steeds verboden terrein, waardoor veel toeristen het gebied overslaan. De rode piramide is zelfs te betreden, dus dat hebben we gedaan. Na een flinke klim kwamen we uit bij een veel te steil kippentrapje in een tunnel van 1,5 bij 1,5 meter. Het trapje leidde zo'n 70 meter naar beneden de duisternis in waarna we in het midden van de piramide uitkwamen. De zwakke verlichting en zuurstofarme lucht maakte de afdaling alleen nog maar beklemmender. We reden terug via Memphis. Naast de ingang van het stadje stond een groot bord met de tekst: "Egypt, cradle of civilisation". Eronder lag een dode straatkat en een berg afval. 's Avonds zijn we naar het station gelopen om treinkaartjes te kopen naar Aswan, ver in het zuiden. Pim wist de weg wel, we lieten de Lonely Planet achter in het hotel. Natuurlijk verdwaalden we, maar dat was niet erg, na drie uur zoeken vonden we een weg terug door het altijd drukke Cairo naar ons hotel. Onze laatste dag in Cairo hebben we doorgebracht in het oude deel van de stad, Islamitisch Cairo genaamd, vanwege de vele moskeeen. In een zijsteegje van een steeg (daar gaan we weer) streken we neer bij Fishawi's Coffeehouse, waarschijnlijk de oudste ahwa in Cairo. Z claimen continue open te zijn geweest sinds ze voor het eerst opengingen in 1773, behalve tijdens Ramadan natuurlijk. Het was de perfecte plek voor onze mentale voorbereiding op de nachtelijke treinreis naar Aswan.

• 20 Juli 2010 - 09:49

Vissertjes Nootdorp:

Mooi verhaal weer, vooral dat van die dode straatkat... We zijn ook weer een stukje wijzer over de geschiedenis van de pyramides.
    Pieter en papa zijn verwikkeld in een fanatieke pool-competetie op de camping.

Groetjes, 3xP.

• 20 Juli 2010 - 14:34

Arjan:

Wow jullie doen het niet rustig aan met bezichtigen ;) Supervet klinken de piramiden; ik zou graag de foto's een keer zien!

Oh en Pim gefeliciteerd nog met geselecteerd zijn voor de LVNL; maar ik moet zeggen dat ik niet heel verrast ben!

Ik kom woensdag tijden de EL CID terug in NL, en als ik dan niet te jetlaggerig ben (de terugweg is immers maar 13 uur vliegen tegenover de 18 uur van de heenweg) dan doe ik wel ff een borreltje, anders wellicht donderdag.

Afijn, viel spass nog in farao-capital-of-Africa!

• 20 Juli 2010 - 20:45

Maarten:

Hallo Eef en Pim,

Fijn om wederom te mogen lezen dat jullie het ontzettend naar jullie zin hebben in het zonovergoten Egypte. Het is weer een van de avonturen van Eef en Pim. Nog een hele fijne trip en kom heelhuids terug naar het saaie Nederland. Wij gaan as vrijdg naar Frankrijk. Daar is het zonnig. Wij gaan echt de rust opzoeken. Eef en Pim nogmaals heel veel plezier en maak veel spannende avonturen mee. We spreken jullie.

Groetjes Ellie en Maarten

• 21 Juli 2010 - 16:37

Hella:

Indrukwekkend weer wat jullie allemaal zien en beleven. Pieter zal wat jaloers zijn dat jullie al wel in Egypte zijn (geweest) en hij nog niet. Hier in Nederland is het ook lekker zomers!

• 26 Juli 2010 - 17:53

Eef En Pim :

@ Maarten: Rust is voor mensen met een baan. Veel plezier in Frankrijk! :)