De Citadel - Reisverslag uit Aleppo, Syrië van Eef en Pim - WaarBenJij.nu De Citadel - Reisverslag uit Aleppo, Syrië van Eef en Pim - WaarBenJij.nu

De Citadel

Door: Eefje

Blijf op de hoogte en volg Eef en Pim

22 Juli 2009 | Syrië, Aleppo

'S ochtends vroeg opgestaan om de citadel te bezoeken. Pim ws eerder eropuit geweest om brood te zoeken. Op de weg terug besloot hij via een aantal zijstraatjes te lopen...iets waar hij snel spijt van kreeg. Nietsvermoedend belandde hij op de vleesmarkt. Aan weerszijden van de straat werden kippen, geiten en koeien in hapklare brokjes gehakt en de karkassen hingen aan haken buiten de winkeltjes. Overal op straat lagen de restprodukten, huid, darmen, organen..etc. Absoluut ranzig en op een lege mag gerust traumatisch te noemen. De citadel was prachtig, de hoofdingang bevind zich achter een slotgracht en de muren zijn 3m dik. Het oogt onveroverbaar en dat was het ook. De kruisvaarders hebben het nooit in kunnen nemen. Na een uurtje rondgedwaald te hebben tussen de ruines hebben we onze backpcks opgehaald en geluncht in het Mirage Hotel. Jummie. Eventjes goed afkoelen (airconditioning is een verademing hier) voor onze volgende bestemming; Raqqa, in het oosten. We besloten een taxi naar het busstation te nemen, goedkoop in Syrie, een beangstigende ervaring in Aleppo. Het verkeer hier is knettergek. Geen stoplichten, geen voetpaden en geen regels. Op het busstation werden we eerst naar een kantoortje gebracht. Hier werden onze papspoorten (en vnl visum) gecontroleerd en onze namen genoteerd. Schijnt een normale procedure voor toeristen te zijn in Syrie. Waarom weten we nog steeds niet. Na drie uur in een veel te warm, klein busje vol met bedouinen kwamen we aan in Raqqa. Vanuit hier wilden we wat woestijnkastelen bezoeken. Er scheen een hotel te zijn maar na drie het stadje, tevergeefs, afgezocht te hebben besloten we gelijk door te reizen naar Deir Ez-Zor (of Dar Eizor, Deir Azor, Der Elzor...het kwam in twintig versies voorbij op de borden), verder de woestijn in. Onderweg vingen we prachtige glimpen op van de Eufraat, diepblauw met groene oevers. Heel bizar, zo midden in de woestijn. Deir Ez-Zor was veel levendiger dan Raqqa. En het was heet. We waren aardig afgemat door de lange reisdag en namen het eerste goedkope hotel wat we vonden. It looked like shit, had een gore, gedeelde badkamer en zat vol met Iraakse vluchtelingen. Nice. En geen airconditioning, een gemis wat we behoorlijk hebben onderschat, bleek later.