De Golf van Aqaba - Reisverslag uit Akaba, Jordanië van Eef en Pim - WaarBenJij.nu De Golf van Aqaba - Reisverslag uit Akaba, Jordanië van Eef en Pim - WaarBenJij.nu

De Golf van Aqaba

Door: Eefje

Blijf op de hoogte en volg Eef en Pim

29 Juli 2009 | Jordanië, Akaba

Aqaba was onze rustplaats. Het is een klein maar druk stadje aan het puntje van de Golf. De hete stranden zijn vooral populair onder Jordaanse en Saudische vakantiegangers. We stonden op ons balkonnetje met uitzicht op zee. Aan de andere kant van het water ligt Eilat, Israel. Een gekke sensatie, Israel...zo verguisd in Jordanie. Althans, door de bevolking dan, de regering werkt als enig land in het Midden-Oosten met ze samen. Eilat domineert de horizon van elke inwoner van Aqaba, toch doen de meesten alsof het niet bestaat. De jordaanse kustlijn loopt vanaf Aqaba nog zo'n twaalf kilometer door tot de grens met Saudi-Arabie. Na WW-I bleef de grens tussen Saudi-Arabie onbepaalt, dus de britten trokken een willekeurige lijn een paar kilometer ten zuiden van Aqaba. De stad ontwikkelde zich snel en de havens bleken belangrijker voor de Jordaanse economie dan gedacht. In 1965 was de kustlijn compleet volgebouwt dus besloot Koning Hussein 6000 vierkante kilometer woestijn te ruilen met Saudi-Arabie voor 12 kilometer extra kustlijn. Jordanie en Irak hebben altijd een goede relatie gehad en handelde veel met elkaar. De koningshuizen zijn zelfs familie. Om deze reden wilde Jordanie zoveel mogelijk grensgebied met Irak behouden, wat de gekke vorm van Jordanie verklaart. Ironisch genoeg is hetzelfde grensgebied verantwoordelijk geweest, en nog steeds trouwens, voor de recente economische malaise. Vlak na de Amerikaanse invasie in Irak blokkeerde de Amerikaanse marine de Golf van Aqaba om de goederen stroom naar Irak af te snijden. Dit, samen met het sluiten van de Jordaans-Irakese grens betekende een catastrofe voor Jordanie die nu zowel haar haven als haar voornaamste export gebied kwijt was. Daarnaast leverde Irak goedkope olie aan Jordanie en moesten ze nu, gedwongen, overstappen naar veel duurdere Saudische olie. Aqaba presenteert zich als een Golf-resort zoals bijvoorbeeld Dubai maar kan deze verwachting niet nakomen. De openbare stranden zijn vies en de grote hotels leveren geen waar voor hun geld. Veel beter vertoeven was het op South-Beach, de kuststrook tot aan Saudi-Arabie, waar een nieuw Dahab wordt gebouwd. Niets anders dan betaalbare hotels met zwembad, schone kamers, snorkel spullen en lounche-ruimtes met waterpijpen. Heerlijk. Na drie dagen gesnorkeld en uitgerust te hebben verlieten we, met enige tegenzin, South-Beach. Dag strand, dag koraalriffen, hallo woestijn...

• 12 Augustus 2009 - 11:46

Fenny:

Eef,
    Is het bij jullie nog maar 29 juli? Hoe zit dit?
    Wat ben je goed op de hoogte van de streken waar je vertoeft! Deze verhaaltjes moet je wel bewaren. Zo te horen gaat het nog steeds voortreffelijk met de reis. Houden zo!
    Groet,
    Fenny

• 12 Augustus 2009 - 11:53

Eef En Pim :

Nee mam, we posten met terugwerkende kracht en zetten de stukjes op de datum waarop ze daadwerkelijk geschreven zijn. Het is hier ook gewoon 12 augustus. We schrijven alle verhalen eerst op in ons boekje en daarna typen we ze uit als we internet vinden. We denken erover de stukjes met wat foto's te laten drukken om te bewaren. Het orginele schrift zit volgeplakt met plaatjes, toegangskaartjes en andere documentjes die we onderweg verzamelen. Vandaag hebben we het Ramadan menu van een cafeetje verderop gescoord. Tof...!

Alles gaat inderdaad goed...we posten nu nog meer dus hou de site in de gaten.

Hou van jou, kus van Eef en Pim

• 12 Augustus 2009 - 12:39

Eef En Pim :

We halen onze informatie voornamelijk uit folders en ook de Lonely Planet heeft soms interessante verhalen. Daarnaast lezen we zo vaak mogelijk The Jordan Times of The National, beide goede, Engelstalige kranten. Ook het tijdschrift The Middle-east en hun website heeft goede journalisten die interessante dingen schrijven. Sommige info komt van locals maar die spreken helaas vaak te slecht Engels om dingen goed uit te leggen. TV is standaard met Satelliet hier en naast de 420 Arabische zenders ontvangen ze ook CNN, TV5 Le Monde, BBC World en Aljazeera International, waarvan de laatste verassend objectieve reportages heeft.

Heb net de laatste editie van The Middle-East te pakken, dus lees lekker verder.

Groetjes!

• 12 Augustus 2009 - 16:56

Oma :

Ik heb het gelezen ben erg blij dat ik internet heb veel plesier nog Evelien en Pim.
    groetjes uit Zwolle

• 16 Augustus 2009 - 12:31

Hallo Oma!

Fantastisch dat u meeleest, lang leve internet!

Veel plezier in Toscane!

Kus van Eef en van Pim